Hade vi haft flytande naturgas tidigare så hade vi bytt redan, säger Bengt Oldsberg, raffinaderichef på Nynas.
Men snart är AGAs terminal för flytande naturgas en liten bit därifrån klar och kommer att förse raffinaderiet med gas via en pipeline.
- Den allra viktigaste aspekten för oss är leveranssäkerheten, fortsätter Bengt Oldsberg. Den här anläggningen ska gå dygnet runt, året runt och den stoppar bara en gång vart fjärde år för översyn. Vi måste kunna lita på att det alltid finns naturgas. På Nynas tillverkar man inte bensinprodukter i vanlig mening utan bitumen, alltså mycket tjock olja som till exempel är bindemedlet i asfalt, och specialoljor.
Högförädlad oljeprodukt
– Det är en mer högförädlad oljeprodukt än till exempel drivmedel så det kräver specialbehandling. Generellt kan man säga att när man raffinerar oljan så hettar man upp den och då uppstår olika produkter i olika skikt.
– När vi får in en råolja så innehåller den mängder av olika sorters kolväten. Det första vi gör är att hetta upp den och destillera och ta ut ett antal olika fraktioner med olika egenskaper. På toppen kommer lättare produkter som används till exempel i bensintillverkning och som vi säljer vidare. Längre ner i destillationstornet kommer det ut olika basdestillat som vi sedan använder för att tillverka nafteniska specialoljor av och nederst i botten får vi den tjocka
trögflytande bitumen.
Det är i nästa process som vätgasen kommer in. Produkterna måste hydreras vilket innebär att man tar ett av destillaten och kör in det i en hydreringsanläggning. I den processen tillsätts alltså vätgas som tillverkas på Nynas. Vätgasen har hittills tillverkats av en lätt bensinråvara. Genom att konvertera till naturgas räknar man med att minska utsläppen av koldioxid med ca 20 000 ton årligen.
Nya hydreringsanläggningar
– En stor drivkraft för oss har varit miljöfrågan. Om det blir någon ekonomisk vinst är lite svårt att veta eftersom olja och LNG är två helt olika marknader. Men det är klart att vår förväntan också är att vi ska få en lägre kostnad totalt.
– Av tidigare tre vätgasanläggningar är två stoppade och ersatta med en ny. Den tredje skall byggas om för att drivas med naturgas, säger Bengt Oldsberg. Till sommaren räknar vi med att båda anläggningarna, den nya och den ombyggda, kommer att var i drift och efter det så kommer vi enbart att använda oss av naturgas i den här processen.
Under hydreringen tar man bort olika föroreningar, framför allt svavel men även kväve och syre som kan finnas i oljan. Dessutom sker en kemisk omvandling som gör att oljorna möter högt ställda krav från kunderna var gäller funktion och hälsoegenskaper. Av miljöskäl är det nu också förbjudet att använda en viss typ av oljor i bildäck. Det har öppnat upp en ny marknad för Nynas oljor inom däcktillverkning. Det pågår också en teknikförändring för smörjolje–tillverkningen i världen som kommer att öppna upp nya nischmarknader. En jättemarknad ligger framför Nynas.
– Ja, vi ser en väldigt intressant utveckling för våra produkter framöver. En orsak till den ökade efterfrågan är att Nynas produkter är mindre hälsovådliga än konkurrerande produkter, inte minst genom den reningsprocess som man genomför med vätgas.
Nynas oljor överallt
Vi är spelare på världsmarknaden och Nynas har försäljningskontor i bland annat Shanghai, Singapore, Buenos Aires, Sydney och Huston – man hittar oss över hela världen. Vi vill hänga med i den här efterfrågan och då behöver vi den produktionskapacitet som vi skulle kunna skapa genom att bygga ut i Nynäshamn. Vi har projekt där vi bara väntar på att
få sätta spaden i jorden.
Raffinaderiet investerar miljardbelopp och har en utvecklingsplan för de närmaste 10–15 åren. Där ingår att använda flytande naturgas för att producera mer vätgas.
När Bengt Oldsberg berättar vad specialoljorna används till bli man lätt förvånad.
– Du stöter på Nynas oljor överallt, säger Bengt Oldsberg. Oljeprodukterna från Nynas finns i dina löparskor, i asfalten, i bläckstråleskrivaren, i bildäcken.
– Det är inte enbart i tillverkningsprocessen av oljorna Nynas kommer att vara miljövänligare, menar Bengt Oldsberg. Till och med när du gödslar med din handelsgödsel hemma så finns våra oljor i dem för att det inte ska klibba ihop. Det är ett bra exempel på hur rena och miljövänliga våra produkter är.