Det nya projektet handlar om en mer modern motorcykel. Grundmodellen är en Yamaha MT-09. ”Vi vill gärna flytta gränserna, så att vi inte börjar kopiera oss själva. Så klart. Vi har inget emot att spränga ramarna en smula. Det står vi för. Det får inte bli en ”over the top show bike”, men vi testar något nytt”, berättar de om sitt nästa projekt.
De kan inte avslöja vad de kommer att göra, men medan de står och kikar på motorcykeln de har framför sig, berättar de om sin arbetsgång. ”Vi försöker att få saker och ting att passa ihop genom att följa några enkla spelregler, enligt vilka motorcykelns linjer ska harmoniera. Vi arbetar live med motorcykeln – alltså rent visuellt-, säger Nicholas och fortsätter: ”Som vi gör just nu, och då ser vi motorcykelns linjer. Visst skulle det kunna göras i ett ritprogram, men det är inte säkert att det fungerar när man väl går runt motorcykeln”. När det dyker upp en gigant som Yamaha skulle man kunna tro att vännerna tvingades underkasta sig massor av riktlinjer, men tvärtom får de lov att leka. Normalt sett bestämmer kunden inte allting heller.
Men ändå. När man bygger om motorcyklar, lever ut sin passion och är duktig eftersom man är kompromisslös och ambitiös, kan det vara svårt att vara lyhörd för kundens önskemål. ”Det är ju kundens motorcykel, och vi åberopar ingen konstnärlig frihet. När allt kommer omkring är vi ju fortfarande bara en liten verksamhet. Kundens åsikt är viktig, men samtidigt måste vi behålla vår integritet. Jag skulle nog säga att vi står för 70-80 % och kunden står för resten”, säger Per. ”Så på det sättet har vi nog blivit lite snobbiga”, säger han och skrattar.