Så här förs nitrogen ombord på ett flygplan på ett smidigt sätt.
Användning av nitrogen kan hjälpa de personer som arbetar med flygplan. Genom att använda GENIE®-flaskor i Finnairs service kan man minska den arbetsinsats som krävs för varje flygplan.
Intill Helsinki-Vantaa-flygplatsen, på en plats dit inga passagerare kan komma, ligger en stor servicehangar som ägs av Finnair Technical Services. I anslutning till kontor och arbetsutrymme, finns det även gott om plats för att arbeta med flygplanen.
Insparade steg fram och tillbaka
Att behöva gå från ena änden av hangaren och därefter klättra upp i ett stort A340-plan, demonstrerar varför det finns ett behov av att spara in på stegen fram och tillbaka. I denna miljö vill ingen bära med sig extra vikt.
Därför tog Finnair med glädje emot chansen att få testa GENIE®-flaskor under sommaren 2012.
"Försäljningsargumentet var att den nya flaskan innehöll mer gas, samtidigt som den var mer kompakt och lättare än övriga stålflaskor. Självklart ville vi testa en sådan produkt", säger Equipment Manager Kjell Skogberg.
Nitrogen används för att fylla flygplansdäck samt för att säkerställa att räddningsrutschkanorna fylls vid behov.
GENIE®-flaskor har alltid använts för att fylla flygplansdäck. En av serviceteknikerna som just kontrollerat däcktrycket för ett flygplan, lovordar användningen av 20-litersflaskan och hur lätt den är.
Med hjälp av ett nytt precisionsverktyg går det att använda GENIE®-flaskorna för att fylla räddningsrutschkanorna i händelse av en inspektion, och fylla enheten i Airbus-flygplan. Det finns 6-8 dörrar och kanor beroende på flygplanets storlek.
Flaskans lätta vikt är mycket uppskattad eftersom flaskan måste bäras ombord på flygplanet. Finnairs största flygplanstyp, A340, är över 16 meter hög och t.o.m. den minsta modellen, A319, är hela 11 meter hög.
"Allt handlar om arbetssäkerhet. Jämfört med stålflaskor är GENIE® nästan viktlös och enkel att hantera. Handtagen är riktigt bra och enkla att greppa. Tidigare var det mycket svårare att greppa tag i stålflaskorna", säger Service Tool Manager Kari Ratilainen.
GENIE® kan enkelt bäras ombord på flygplanet, medan stålflaskan måste transporteras med släp.
Eftersom det får plats mer gas i en GENIE®-flaska jämfört med en stålflaska, behöver den inte bytas ut lika ofta. Dessutom behövs färre flaskor.
Stor infrastrukturförändring
GENIE®-flaskorna har visat sig praktiska att använda. Idel positiva vitsord har hörts efter användning av fem flaskor.
"Negativ feedback framkommer normalt relativt snabbt. Nu hörs praktiskt taget inte ett dugg", säger Ratilainen.
Att bli av med de gamla stålflaskorna skulle även innebära en stor engångsinvestering.
"Vår infrastruktur är uppbyggd för stålflaskor. Alla våra 40 servicefordon har utformning, verktyg och annat avsett för just stålflaskor. Vi har tio släp som används för att transportera stålflaskor", säger Skogberg.
Användning av GENIE®-flaskor kräver exakt beräkning av utgifter och fördelar. Beräkningar av en infrastrukturförändring har redan gjorts två gånger, men ännu är tiden inte mogen enligt Skogberg.
"Möjligheten har slagit rot här - vi tror att GENIE® är framtiden."
För mer information:
Per Abrahamsson, Market Manager Gases
per.abrahamsson@se.aga.com